At læse med ørerne


Hvad vil det sige at læse?

At læse for mig, er at få informationer ud af en tekst som svarer overens med dem som forfatteren at teksten havde til formål at kommunikere til mig, som modtager af teksten. Eller som jeg skriver det på min plakat (se herunder) “At læse… handler om at genskabe det forfatteren har tænkt”. Med det for øje er det jo lige meget hvordan man teknisk læser. Det handler jo om tilegnelse og forståelse af tekstens indhold.

Hvis vi ser på hvad Den store danske ordbog skriver om betydningen af ordet “læse”, så defineres det her som: opfatte og omsætte håndskrevne eller trykte (skrift)tegn til sammenhængende ord og sætninger og forstå deres indhold.

Her er der naturligvis også lagt vægt på den tekniske læsekompetence, som man kunne beskrive som at beherske skriftens lydprincip til afkodning af ord. Men dette kan man som ordblind relativt nemt kompensere for, ved at lytte til teksten. Enten ved lydbøger eller ved brug at et digitalt oplæsningsprogram. Den sidste del af definitionen skulle ordblinde ikke have sværere ved end andre, altså at forstå teksten. Det er dog min oplevelse at mange med ordblindhed ikke får det samme ud af en tekst som andre hvis de kun lytter. Så til dig som har ordblindhed: Følg med i teksten! Til jer som er forældre eller lærere: få nu de søde børn til at lære at følge med i teksten, så bliver de også med tiden bedre til at læse uden oplæsning, dette sker ikke hvis de kun lytter til teksten.

Jeg har lavet denne plakat som jeg opfordrer lærere til at hænge op i deres klasselokaler. Jeg har mødt mange ordblinde, som synes det er pinligt og et nederlag at bruge oplæsning i klasserummet og der er derfor nogen steder behov for at italesætte, at det er anerkendt at læsning med ørene også er læsning.

Plakaten kan downloades her i pdf-format til print:


Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Udgivet

i

af

Tags:

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge dette hjemmeside accepterer du vores brug af cookies.